I årtier har mantraet lydt: Hver generation skal være bedre uddannet end den forrige. Men »bedre« er fejlagtigt blevet lig med »længere« og ofte »mere akademisk«. Tømrerens datter skulle blive pædagog, og pædagogens søn akademiker. Denne fortælling skal ændres, uddannelsessnobberiet skal stoppes, og fokus skal være på at skabe hele mennesker.

Det har været mere prestigefyldt at annoncere en universitetsuddannelse på sociale medier end en stolt faguddannelse. Det har skabt et unødvendigt pres hos mange unge, der ikke kan leve op til forældres eller samfundets forventninger, hvis de vælger en mere praktisk eller professionsrettet vej.

Realiteten er bare, at vi ikke kan leve af, at alle har en universitetsuddannelse. Vi har brug for dygtige håndværkere, kompetent social- og sundhedspersonale til at pleje vores syge og ældre og engagerede pædagoger til vores børn.

Spørgsmålet, vi skal stille os selv og i dialogen med vores børn og unge, er, om en dygtig faglært ikke er bedre uddannet end en demotiveret akademiker uden job? Det er groft sat op, men realiteten, når vi ser ind i, at der bliver uddannet for mange til ledighed.

De aktuelle politiske tiltag styrker forandring med mere praktisk undervisning i folkeskolen, nye gymnasiale veje med fokus på erhvervs- og professionsuddannelser, løft af de professionsrettede uddannelser og en justering af universitetsoptaget er vigtige skridt i den rigtige retning.

Det handler ikke om at sænke ambitionsniveauet, men om at udvide, hvad der er en succes, og anerkende værdien af de unges valg af uddannelse.

Det skal ikke længere handle om, hvor høj en uddannelse den enkelte opnår, men om at alle får en god uddannelse, der giver mening, og som fører til et godt og værdigt liv. Vi skal skabe hele mennesker, der er stolte af deres fag, deres profession og den uddannelse, de har valgt, uanset om det er som akademiker, håndværker, pædagog eller social- og sundhedsassistent.

Vi skal hylde mangfoldigheden af talenter og fagligheder og tage skridtet væk fra uddannelsessnobberiet. Det vil skabe et Danmark, hvor flere kan holde hovedet højt og med stolthed fortælle om deres vej – og hvor flere forældre kan rose alle deres børns valg.

At sikre unges valg af uddannelse – og styrke processen omkring dette – handler om at skabe rammer og støtte, der hjælper dem med at træffe informerede, realistiske og motiverende valg. Det bør derfor være en klar politisk ambition – også i fremtiden – at prioritere og videreudvikle dette område.

Unge skal have de bedst mulige forudsætninger for at træffe valg, der ruster dem til både uddannelse, arbejdsliv og et meningsfuldt voksenliv.

Skrevet af Rune Kristensen og Dorthe Jensen, Byrådsmedlemmer for Socialdemokratiet i Silkeborg.

Bragt i Midtjyllands Avis den 7. juni: https://www.midtjyllandsavis.dk/artikel/4114d4f4-f8c8-4e33-b9df-340051a780df/